Perinteiset taksipalvelut ovat saaneet vakavasti otettavan kilpailijan tämän päivän innovatiivisista mobiilisovelluksien kautta toimivista kuljetuspalveluista. Ilmiö sai alkunsa 2010-luvun alun kieppeillä, jolloin alan pioneeri Uber aloitti toimintansa Yhdysvalloista käsin. Se toimii tänä päivänä 63 maassa ja sillä on jo 3,9 miljoonaa kuskia. Palvelu on nykyään Suomessakin tuttu, ja se on monille ykkösvaihtoehto kyydin tarpeen iskiessä.

Sittemmin Uber on saanut useita kilpailijoita, jotka tähtäävät samaan markkinarakoon. Niistä vahvimpiin kuuluu niin ikään yhdysvaltalainen Lyft. Se on toistaiseksi saatavilla vain kotimaassaan, mutta on odotettavissa, että se levittää tulevaisuudessa toiminta-aluettaan. Taksipalveluihin verrattuna Uber- ja Lyft-matkat ovat asiakkaalle edullisempia, mikä on auttanut niiden suosion kasvattamisessa suuresti.
Miten palvelut toimivat
Molempien palveluiden toimintaperiaatteet ovat pääpiirteissään samanlaiset. Kuskit toimivat itsenäisen ammatinharjoittajan tavoin ja käyttävät työskentelyyn omaa autoaan. Kyydit tilataan suoraan matkapuhelimeen ladattavasta sovelluksesta, johon sekä kuskit että asiakkaat luovat oman profiilinsa.

Kuskin profiilista voidaan löytää aina henkilötiedot, auton rekisterinumero sekä valokuva. Molempiin profiileihin voidaan jättää arvosteluja, joita käyttäjät voivat hyödyntää valitessaan kuskia tai kyyditettävää. Kyytiä tilatessa sovellus näyttää asiakkaalle kaikki lähistöllä olevat vapaat kuskit GPS-paikantimen avulla, ja asiakas voi valita niistä mieleisensä. Hän voi seurata auton etenemistä paikantimen avulla reaaliajassa.
Matkan hinnoittelu perustuu kysyntään ja tarjontaan. Tämän vuoksi hinnat saattavat pahimpina ruuhkapiikkeinä olla huomattavasti korkeampia kuin muina aikoina, kun taas rauhallisina hetkinä ne tipahtavat hyvin mataliksi. Tarkka hinta-arvio on aina nähtävissä ennen matkan hyväksymistä. Veloitus tapahtuu suoraan käyttäjätiliin liitetyn maksukortin kautta, mikä lisää sekä mukavuutta että turvallisuutta.
Innovaatiot nakertavat perinteitä kuljetusalalla
Kuljetuspalveluiden suosio on maailmalla murentanut pikkuhiljaa perinteisten taksien toimeentuloa. Suomessa ilmiö ei ole vielä niin vahvasti nähtävillä, mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa taksien määrä on romahtanut radikaalisti samalla, kun Uber- ja Lyft-kuskien määrät ovat paisuneet valtaviksi.
Sovellusten helppous ja matalampi hinnoittelu ovat tehneet tehtävänsä – kansa on ottanut ne omakseen. Sekä kyseiset yhtiöt että hallintoelimet ovatkin saaneet kovaa kritiikkiä ammattiliitoilta ja taksiyrityksiltä siitä, että ne mahdollistavat hintojen polkemisen epäreilulla kilpailulla.

Kova kilpailu heijastuu myös kuljetuspalveluihin ja niiden kuskeihin. Yhdysvalloissa tehtyjen tutkimusten perusteella kuskien tuntitaksat voivat jäädä matalimmillaan alle neljään dollariin. Se ajaa kiireiseen työtahtiin, ja etenkin suurkaupungeissa ollaankin jouduttu mittaamaan kasvanut määrä liikennerikkomuksia. Näihin epäkohtiin pyritään kuitenkin puuttumaan, ja Suomessa niistä ei ole jouduttu kärsimään.
Miltä näyttää tulevaisuus
Uberin, Lyftin sekä muiden samankaltaisten palvelujen uskotaan ottavan aina vain vahvemmin paikkaa kuljetus- ja liikennemarkkinoilla. Ne tarjoavat asiakkaille innovatiivisia, edullisia ja käteviä ratkaisuja, joten on luonnollista, että niiden kysyntä kasvaa.

Sekä Uber että Lyft tekevät jatkuvaa kehitystyötä toiminnan laajentamiseksi. Uber on levittänyt palvelualansa muun muassa kimppakyyteihin ja ruokakuljetuksiin. Se on tutkinut myös itseohjautuvien autojen ja sähköpyörien tekniikkaa, ja autot ovat päässeet jo testattaviksikin. Normaalit sähköpyörät ja skootterit kuuluvat jo tarjontaan; vuonna 2020 niiden levittämiseen halutaan panostaa erityisesti.
Myös Lyft osti kesällä 2018 Pohjois-Amerikan suurimman pyörävuokrauspalvelun, Motivaten, laajentaen tähän palveluhaarukkaan. Se on ottanut tukevan jalansijan Euroopassa; esimerkiksi Pariisissa vain viisi kuukautta lanseerauksen jälkeen pyöriä oli käytetty jo miljoona kertaa.
Tänä päivänä on mahdollista napata sähköpyörä alle ja polkaista töihin, tilata lounastauon eväät toimistolle kuljetettuna ja tilata iltapäivällä autokyyti kotiin palaamista varten – kaikki saman sovelluksen kautta. Nämä innovatiiviset yhtiöt etsivät jatkuvasti uusia, parempia tapoja vastata liikkumisen tarpeisiin erityisesti kaupunkialueilla – onkin oikeutettua sanoa, että ne marssivat tulevaisuutta kohti vakain, päättäväisin askelin.