Internet on tuonut mukanaan valtavan määrän uusia bisnesmahdollisuuksia, aina klassisesta verkkokaupasta somemainontaan ja affiliate-markkinointiin. Eikä vain liike-elämä ole laajentunut Internetissä, vaan myös viihdeala! Joten kun jotkut ihmiset oppivat hoitamaan liiketoimintaansa, toiset oppivat lisää Energy Casino , videopeleistä tai kaikesta muusta heidän mielestään viihdyttävästä. Tänään puhumme kuitenkin dropshippingistä – asiasta, joka voi olla sekä viihdyttävää että erittäin tärkeää yrityksille ympäri maailmaa. Viimeisinä vuosina erityisen suosituksi on noussut dropshipping, joka on terminä vielä suomalaisille hieman tuntemattomampi. Tässä artikkelissa pääset tutustumaan, mitä se tarkoittaa ja mitkä ovat syyt sen suosion takana.
Mitä on dropshipping?

Dropshipping soljuu paremmin suomalaisten suussa suoratoimituksesta puhumalla – mutta mitä se sitten tarkoittaa? Kyseessä on netissä tapahtuvan kaupankäynnin muoto, jossa tuotteen toimitusketjussa on mukana kolme osapuolta: asiakas, verkkokauppa ja valmistaja tai tukku.
Verkkokaupan rooli on toimia eräänlaisena välittäjänä asiakkaan ja valmistajan välillä. Kun asiakas klikkaa tuotteen ostoskoriin, verkkokauppa käsittelee tilauksen, mutta valmis, pakattu tuote lähetetään asiakkaalle suoraan valmistajan varastolta. Verkkokaupat voivat toimia joko osittain tai kokonaan dropshipping-pohjaisina. Mikäli ne valitsevat jälkimmäisen vaihtoehdon, eivät ne tarvitse lainkaan omaa varastotilaa. Tämän ansiosta pienenkin budjetin yrittäjät voivat pärjätä kilpailussa.
Syyt, miksi dropshipping on voimakkaassa nousussa
Suoratoimitus on noussut nopeasti varsinkin uusien yrittäjien suosioon, sillä sen aloituskustannukset ovat erittäin matalat verrattuna normaaliin verkkokauppaan. Alkuun pääsee lyhyellä valmistelulla, sillä vain verkkosivun rakentaminen tai myyntitilin luominen jää myyjän hoidettavaksi, riippuen hieman valitusta toimintamallista.
Liiketoimintaan kuluva aika ja raha saadaan pidettyä minimissään myös toiminnan käynnistyttyä. Verkkokaupan omistajan ei tarvitse vuokrata erillistä varastotilaa eikä palkata logistiikan hoitoon tarvittavaa henkilökuntaa. Dropshipping-verkkokauppojen etuihin kuuluu myös se, että niihin on helppo lisätä uusia tuotteita kokeiltavaksi ja poistaa valikoimista niitä, jotka eivät toimi.
Liiketoiminnan riskit ovat pienet ja helposti hallittavissa. Verkkokaupan perustajan taloudellinen pohja ei joudu liian suurelle koetukselle myöskään silloin, jos verkkokauppa joudutaan sulkemaan kannattamattomana, sillä varastoon ei jää myymätöntä tavaraa pölyttymään.

Dropshipping – mahdolliset riskit
Toimintaan liittyy luonnollisesti myös muutamia huomioitavia asioita ja mahdollisia riskejä. Kun tuotteet lähetetään kolmannen osapuolen toimesta, voi olla hankalaa vaikuttaa esimerkiksi toimitusaikoihin. Etenkin aasialaisia toimittajia käytettäessä toimitusajat voivat venähtää hyvin pitkiksi. Tyypillistä on, että asiakas joutuu odottamaan tuotettaan vähintään kaksi viikkoa, joskus lähetysaika voi olla jopa yli kolme viikkoa. Tämä voi olla kynnyskysymys usealle asiakkaalle, sillä oman varaston kanssa toimivat verkkokaupat lyövät nämä ajat laudalta kirkkaasti. Toimitusaikojen ongelma korostuu myös mahdollisten vaihtojen ja palautusten kohdalla.
Toinen asia, joka voi ajaa verkkokaupan ongelmiin, on tuotteiden laadunvalvonnan hankaluus. Kun paketti lähtee matkaan tuhansien kilometrien päästä, on jokaisen lähetetyn tuotteen laatua mahdotonta tarkistaa. Vaikka alkumetreillä laatu vaikuttaisikin hyvältä, voi esimerkiksi materiaalien tai tuotantoketjun muutokset vaikuttaa siihen myöhemminkin.
Kolmas dropshipping-kaupankäynnin suurista ongelmakohdista on loputon hintakilpailu. Koska perustaminen on helppoa ja nopeaa, kilpailijoita riittää kaikkialla maailmassa valtavia määriä. Tiukan hintakilpailun johdosta tuotteiden voittomarginaalit jäävät usein melko pieniksi.

Miten luoda menestyvä dropshipping-verkkokauppa
Riskien tiedostaminen on jo ensimmäinen askel kohti menestyvää verkkokauppaa. Ennen toiminnan aloitusta muodostetaan selkeä liiketoimintasuunnitelma: mitä myydään ja kenelle. Markkina-aluetta valitessa on tärkeää selvittää mahdolliset tulli- ja alv-maksut. EU:n sisällä toimiessa byrokratia on yleensä huomattavasti kevyempää.
Valikoima voidaan koostaa joko valmiista tuotteista, tai sitten voidaan tehdä päätös oman tuotemerkin brändäämisestä. Pienellä lisämaksulla tuotteet saadaan helposti personalisoitua oman brändin mukaiseksi. Jälkimmäisessä tapauksessa on syytä kääntyä ammattilaisen apuun – esimerkiksi netin freelancer-palveluista löytyy paljon taitavia tekijöitä. Verkkokaupassa yllättävätkin tuotteet voivat nousta myyntitähdiksi, joten avoin mieli ja tarkkaavaisuus markkinoiden muutoksista ovat eduksi.

Tunnettuja dropshipping-verkkoja ovat esimerkiksi yhdistynyt Shopify ja Oberlo, Aliexpressin oma AliDropship, WooDropship ja Amazon. Kun verkkokauppa on pystyssä ja siirrytään operatiiviseen toimintaan, ensimmäinen tuote-erä kannattaa aina pyytää toimitettavaksi laaduntarkistusta varten itselle. Kun laatu on todettu hyväksi, kannattaa luotettavista toimittajista pitää visusti kiinni. Keskittäminen kannattaa, sillä suuret erät pienentävät hankintakustannuksia.
Hyvän liiketoimintasuunnitelman pohjalle rakennettu, huolella toteutettu dropshipping voi olla loistava keino aloittaa liiketoiminta netissä. Sen pienet aloituskustannukset ja riskit sekä lähes rajattomat kasvun mahdollisuudet tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon etenkin uusille yrittäjille – innovaatio, tarkka taustatyö ja hyvin valitut kumppanit voivat hyvinkin tuottaa hienoja tuloksia.